Onderbouw

In de onderbouw van Bello zie je dat kinderen spelen, spreken, werken en vieren en soms stil zijn. Dit zijn onze basisactiviteiten waarin wij leven en leren. We leren met ons hoofd, ons hart en onze handen.

Spelen

Spel is een onmisbaar onderdeel in de ontwikkeling van kinderen. Spel draagt bij aan zelfregulatie, voorstellingsvermogen en inlevingsvermogen. Spel verlengt ook de concentratieboog, speelt een rol in het bevorderen van creativiteit en samenspel, helpt emoties te verwerken en ontwikkelt schoolse vaardigheden die de basis verstevigen voor later leren. Met die basis kunnen kinderen overgaan tot het abstracte leren. Goed spelen bevordert het rijpen van de verbindingen tussen de beide hersenhelften. Tijdens het spel krijgen kinderen de kans de wereld te ontdekken en te ervaren. Zij doen sociale en emotionele ontdekkingen, imiteren, experimenteren, verkennen en herkennen de wereld om hen heen. Daarnaast leren zij creatief met hun leefwereld om te gaan.

Spreken

Door met elkaar te spreken kunnen we elkaar informeren, leren begrijpen of elkaar aanspreken op gedrag. Kinderen en stamgroepleiders praten de hele dag met elkaar. Door als stamgroepleider de juiste taal te gebruiken kopiëren kinderen dat spreekgedrag. En kunnen ze deze woorden in de juiste context gebruiken. Tijdens kringmomenten wordt er ook veel gepraat. Dan kunnen we elkaar goed zien en zijn we meer bij elkaar betrokken. Voorbeelden van kringen zijn: vertelkring, evaluatiekring, instructiekring, introductiekring, verjaardagskring, klassenvergadering,  taal- en rekenkringen.

Werken

Bij werk gaat het om aanbod of situaties die gecreëerd zijn door de stamgroepleider om het kind uit te dagen tot procesgericht werken. Binnen de onderbouw worden veel van de bijhorende doelen al spelend behaald. Soms is het nodig om doelen expliciet aan te bieden, bijvoorbeeld wanneer doelen niet vanzelf ter sprake komen in spel. Zoals rekenen, taal, wereldoriëntatie en de creatieve vakken. Ook is het soms nodig om kinderen extra sturing of een extra uitdaging te geven.

Vieren

Vieringen zijn een wezenlijk onderdeel van ons onderwijs. We vieren zowel in de stamgroep als in de school. Binnen de stamgroep kun je hierbij denken aan kleine overwinningen zoals het leren veters strikken en het wisselen van een tand. Maar ook aan weekvieringen waarin kinderen presenteren wat ze binnen de thema’s hebben gedaan, een act opvoeren en het vieren van jaarfeesten. Door samen te vieren laten we aan elkaar zien wat ons hoofd en hart bezighoudt. We delen ervaringen en belevenissen.

Stilte

Soms zijn we stil. We zijn samen en komen dan tot rust. Een moment om te bezinnen, stil te staan en op te laden.

Terug